Explorări în enigmatic

” a stârnit și stârnește controverse, fiind etalată de protocroniști în încercarea de a ilustra o prezență păgână, activă de-a lungul istoriei, în creștinismul autohton. Subliniem ”activă”, deoarece face referire la cu totul altceva decât la substratul precreștin (existent și bine documentat).

Problema nu este simplă, deoarece nu se poate vorbi de o explicație, ci de explicații (la plural!) generate de context, de la caz la caz. Deși ideea de simbol al triumfului (și superiorității) asupra islamului este doar menționată și rapid abandonată, există cazuri când exact despre asta este vorba.

Coloana Trinității din Klagenfurt (Carintia, Austria) a fost ridicată inițial ca o ”coloană de ciumă”, un monument din lemn care simboliza recunoștința populației pentru protecția în fața epidemiei. Prima formă a sa datează din 1680-1.

(click pe imagine pentru a o vizualiza la rezoluție maximă)

Coloana Trinității KlagenfurtDupă asediul Vienei (1683), coloana a fost refăcută, în piatră, căpătând un aspect hibrid. Partea inferioară și-a păstrat destinația inițială, iar în vârf a fost așezată o ”cruce cu semilună” – de fapt o cruce peste semilună – simbolizând victoria recentă împotriva armatelor turcești. O ”coloană a victoriei”.

Monumentul votiv a fost relocat de mai multe ori, în prezet (din 1965) fiind plasat în zona pietonală a Piaței vechi (Alter Platz).

Așadar, mai ușor cu pianul pe scări și mai ușor cu certitudinile născute din ignoranță. ”Crucea cu semilună” nu este nici pe departe un simbol exclusiv autohton, cât despre originile sale, …