Paranormal

Tu știi de ce pictura bizantină arată așa? Și e diferită de cea realistă?

Că lumea asta incultă nu pricepe. Nu doar pomii arată ciudat. Totul e ciudat acolo.

Dacă alea sunt ciuperci,. Adam și Eva sunt… extratereștri! Nu? Mergând pe logica asta”.

 

Miron Scorobete se întreabă (retoric)/ miră (filosofic) de ce la Voroneț și numai acolo, în scena Edenului, Adam și Eva apar îmbrăcați. Răspuns simplu: pentru că n-a văzut redarea similară de la Sucevița.

Pe larg: Chiar dacă Geneza ne spune că înainte de păcatul originar Adam și Eva erau amândoi goi şi nu se ruşinau, din motive de pudoare sunt adesea redați înfrunzărați. Explicația acelor haine este:

      • În principal pudoarea;
      • Doar secundar cea dată de Scorobete, ”perspectiva subiectivă, cum se vedeau ei”.

Nu insistăm pe poziția mâinilor-șerpi, așa cum le vede Scorobete, este gestul de a duce mâncarea la gură făcut de noi zi de zi fără a-l considera nici mimă simbolică și nici tribut adus răului.

Cât despre epitete semănate de autor, ”teribilă”, ”supragenial”, ”excepție” ș.a., ele sunt acrobații stilistice în lipsă de argumente. Am amintit deja exemplul mănăstirii Sucevița, mai sunt și altele.

 

Voroneț

 

Sucevița

 

Pe urmele lui Scorobete și a postării sale ”virale” – așa public, așa autori, așa subiecte la modă! -, Olivia Steer ne introduce direct, brusc și fără preparație în smintita și smintitoarea narațiune New Age. Pe fresca de la Voroneț ar fi ciuperci, mai precis din specia Amanita muscaria, vehicul halucinogen de călătorii astralo-șamanice. O nebunie! Zugravii lui Ștefan cel Mare și Sfânt și-au permis unele licențe picturale, dar nici chiar așa. Mai rămâne să-l prezentăm pe sfântul Moldovei consumator de ”etnobotanice”, ca să fie-n trend cu veganismul ”ziaristei”.

Este mai mult decât ciudat cum un portal presupus de inspirație creștin-conservatoare poate publica și promova asemenea compuneri insinuante. Pentru că la temelia teoriei fungice stă o blasfemie înfricoșătoare: revelația creștină n-a venit prin Sfântul Duh, ci prin intoxicația cu ciuperci psihedelice (e o întreagă literatură occidentală pe această temă).

Printre rânduri Steer își recunoaște, lăudabil, ignoranța (”nu mă pricep”). Ce-a oprit-o să apeleze la cei care totuși știu (avem încă, în România, mari cunoscători ai iconografiei bizantine)? Poate același mindframe care a determinat-o să emită atâtea și atâtea enormități în domeniul medicinii?

***

La Potlogi, reședința unui alt sfânt, am întrebat un preot cum de Biserica permite nebunia ”ortodoxă” de pe Internet, chipurile zidită-n numele său. Mi-a răspuns că ortodocșii nu au disciplina papistașă. Și, am adăuga noi, de teama așa-zisului ”iezuitism” preoția română nu a promovat cultivarea clerului, ci fuga din ringul dezbaterii sociale. Pentru că altfel, sfidări inculte ca cele ale Oliviei Steer n-ar fi avut nicio priză la public!

 

N.B. Motto-ul, datorat unui prieten, pomenește extratereștrii. Și ne aduce aminte de o madamă care vedea în acoperământul de gard românesc modelul piramidelor egiptene și interpreta munți pictați după tipic bizantin drept rampe de lansare a vehiculelor cosmice.