J. B.

Regretata Nineta Crainci a fost una dintre pionierele practicii yoga în România. Am rememorat-o recent, cu ocazia discuției cu un prieten din Ploiești, care i-a fost cursant. Noi am cunoscut-o în alte împrejurări, de-a dreprul burlești, pe care le vom depăna cu altă ocazie.

Ninetei Crainici i se pot reproșa multiple derapaje paraistorice, prezentate azi ca revelații de adepții New-Age care habar n-au de cronologia constructului autohton.

De exemplu, în anii ’90:

Lectura (lui N. Crainici – n.n.) a prezentat un set de imagini: Hora de la Frumuşica, Gânditorul de la Hamangia, alte vestigii ale culturii Cucuteni, avansând ipoteze demne de luat in seamă: strămoşii noştri cunoşteau punctele de acupunctura şi presopunctură, aveau deci o gândire biologică similară cu cea a Orientului, descântecele n-ar fi altceva decât nişte mantre, Căluşul – o terapie păgână, penele de la pălăria din Năsăud – o replică ancestrală a evantaiului de fire nevăzute ce leagă creştetul capului cu energiile din univers…1.

Am mai întâlnit acest discurs și resorturile sale le-am prezentat cu altă ocazie (aici).  Credea Nineta Crainici în aceste baliverne? 100%. Avea ea dreptate? Negativ!

Aceeași sursă citată anterior ne pune în contact cu Mario Sorin Vasilescu (alt yoghist), ”Centrul experimental de yoga integrală” și  un ”Grup yoga pentru restaurare umană (CYPRU) care editează revistele „Naturismul” şi „Arhetip””. Dacă ideile lui Crainici erau benigne în comunism (epoca în care s-au cristalizat și manifestat plenar), nu același lucru se poate spune despre ideea smintitoare de ”yoga creștină”:

”Anca Damian, instructor yoga: „Omul trebuie să-şi redescopere statutul divin. Pot spune că am ajuns la pătrunderea esenţei creştinismului prin yoga. Grupul ajută, interpotenţeaza pe fiecare””.

Reamintim poziția Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei: ”Yoga este absolut incompatibilă cu credinţa noastră ortodoxă şi nu are loc în viaţa creştinilor” (aici). O reacție a BOR rămâne în așteptare.

 

Octavia Treistar – ”Yoga, o modă?”, în ”Femeia”, nr, 10/01.10.1990, pg. 31.