(în curs de actualizare)
Acum câteva decenii, răposatul Ion Hobana (1931-2011) a publicat o investigație proprie despre incidentele aeriene petrecute în primele luni ale anului 1913. Este vorba despre semnalări de grup a unor ”aeroplane cu reflector” rusești sau austriece, ”făcând spionaj” deasupra a numeroase localități din România.
Ar fi multe de spus despre modul în care Hobana și-a făcut temele. Noi nu l-am cunoscut direct pe marele om, dar îl știm bine pe discipolul lui Dan D. Farcaș, așadar ne este ușor să înțelegem metodele maestrului prin practicile învățăcelului.
Debutul Să începem cu superficialitatea – ”valul” n-a debutat, cum susținea sefistul, în ianuarie 1913, ci în decembrie 1912.
Ce zice Victor Anestin pe 2 ianuarie 1913:
”Sunt din ce în ce mai multe persoane cari fără să studieze astronomia, vor să se familiarizeze cel puțin cu astrele principale, să cunoască mai toate astrele principale, să cunoască cel puțin planetele, să nu mai ia pe Venus, luceafărul de seară, drept un balon, sau un aeroplan, cum s’a întâmplat chiar zilele trecute, într’un orășel din Moldova (s.n.)”1.
Vremurile erau tulburi (Primul Răzoi Balcanic rula la cinematografele din Sud) și semnalările aeroplanelor tindeau să devină un fenomen de masă. Astfel se explică implicarea lui Anestin și după atâta vreme este greu de spus dacă a fost vorba doar de o inițiativă personală. Atenție la dată: 2 ianuarie. Serialul debutase, cum am spus, în decembrie:
”Fălticeni, 3 Decembrie. – Astă seară, la orele 6 si jumătate s’a observat un aeroplan venind din direcţia Bucovina-Suceava. Aeroplanul care avea un reflector puternic, a mers pînă în dreptul cazărmilor, a făcut cîteva evoluțiuni şi apoi a dispărut spre mează-zi (sud – n.n.), făcând o curbă în direcția Cornu Luncei, pe unde probabil s’a înapoiat în Austria”. (sursa: Delașar – ”Un aeroplan austriac deasupra României”, în ”Adevărul”, nr. 8347/05.12.1912, pg. 2)
”Din Fălticeni ni se comunică, că aseară la orele 6 jum., s’a observat un aeroplan austriac, venind din direcţia Bucovinei.
Aeroplanul care avea un reflector foarte puternic, a zburat pînă în dreptul căzarmei, unde a făcut cîte-va evoluţiuni. Apoi a dispărut spre miază-zi, făcînd o curbă în direcţia Coarnei Luncei, de unde probabil, s’a înapoiat în Austria”. (sursa: *** – ”Ultimele informații”, în ”Opinia”, nr. 1754/05.12.1912, pg. 3)
”Fălticeni, 4. – Aseară la ora 6 un aeroplan a venit dinspre est deasupra orașului. După ce a făcut, câteva virajuri s’a urcat la o mare înălțime și apoi a plecat spre nord având două reflectoare.
Nu s’a putut afla cui aparține aeroplanul”. (sursa: *** – ”Știri din țară”, în ”Universul”, nr. 336/06.12.1912, pg. 5)
”Dorohoi, 7 Decembrie
Aseară, la orele 6 și un sfert a fost zărit deasupra orașului nostru, în apropierea gărei, un aeroplan care, timp de câteva minute, a făcut virajuri deasupra clădirei stație locale.
Aeroplanul era înzestrat cu un puternic reflector.
La plecare, aeroplanul a luat direcțiunea spre Nord”. (sursa: Bruno – ”Un aeroplan d’asupra orașului Dorohoi”, în ”Universul”, nr. 339/09.12.1912, pg. 2)
”Botoșani, 16 Decembre
Un aeroplan a evoluat aseară asupra orașului vreme îndelungată, fiind observat de populația orașului și privit încontinuu, între orele 6.45 și 7.30.
Acesta este al doilea aeroplan observat, evoluând, in timpul serei asupra orașului, în curs de o lună. Aparatul fiind înzestrat cu puternice reflectoare, ce au atras atenția, versiunile celei mai iritante circulă, asupra acestor spionări teritoriale, întru cât, de sigur și acest aeroplan nu putea fi românesc”. (sursa: *** – ”Un aeroplan strein d’asupra orașului Botoșani”, în ”Universul”, nr. 348/18.12.1912, pg. 4)
”Dorohoi, 20 Decembrie
Eri seară, între orele 6 și 7, a fost văzut un nou aeroplan deasupra orașului nostru, în direcțiunea Nord-vest.
Aeroplanul, înzestrat cu puternice reflectoare, zbura la o înălțime considerabilă, fiind de câte-va ori acoperit de nouri.
În cercurile locale întâmplarea a produs senzație, stârnind comentarii de tot felul, întru cât acesta e al doilea aeroplan ce s’a văzut luna aceasta deasupra orașului nostru”. (sursa: *** -”Un nou aeroplan d’asupra orașului Dorohoi”, în ”Universul”, nr. 352/ 22.12.1912, pg. 4)
”Din Huszt se anunţă: În noaptea de Luni spre Marţi a fost observat un aeroplan, prevăzut cu un reflector, care după ce a înconjurat de mai multe oraşul, a luat direcţia spre Ökörmezö. De oarece autorităţile militare n’au cunoştinţă despre acest caz, se crede că are vorba de spionaj”. (sursa: *** – ”Știri mărunte”, în ”Gazeta Transilvaniei”, nr. 283/23.12.1912, pg. 3)
1-15 ianuarie 1913 În continuare, enumerăm semnalările aeroplanului spion cu reflector din presa vremii, corespunzând intervalului temporal menționat:
”Se vesteşte din Turda, că Joi seara între orele cinci şi şase s’a ivit deasupra oraşului un aeroplan prevăzut cu un reflector. Aeroplanul a înconjurat de câteva ori oraşul, apoi a dispărut spre Dej. Se crede că este vorba de spionaj”. (sursa: *** – ”Spionaj?”, în ”Telegraful român”, nr. 2/05.01.1913, pg. 7)
”Breslau, 5. – În ultimele nopți s’au observat mai multe aeroplane rusești cari prin reflectoare spionau ținutul. Unul din aceste aeroplane s’a prăbușit. Pilotul, un maior de stat major, a murit pe loc.
Autoritățile militare au ordonat să se tragă cu gloanțe de război asupra aeroplanelor”. (sursa: *** – ”Spionajul în aeroplane”, în ”Universul”, nr. 7/09.01.1913, pg. 2)
”Constanța, 9 Ianuarie
Autoritățile din localitate au fost încunoștiințate că astă-noapte, pe la orele 1, a fost zărit d’asupra satului Pantelimonul de Jos un aeroplan, venind din direcția Tulcei și plecând spre Cernavoda.
***
Focșani, 9. – Aseară, pe la orele 8 și jumătate, a trecut de-asupra orașului venind despre Nord-Est un aeroplan înzestrat cu reflector.
El a planat câtva timp deasupra cazărmilor; apoi a dispărut spre Sud-Vest”. (sursa: *** – ”Aeroplane străine în țară”, în ”Universul”, nr. 9/11.01.1913, pg. 5)
”Ocnele-Mari, 10 Ian.
D’asupra orașului nostru a fost văzut la ora 9 jum. seara un aeroplan cu reflector care arunca o lumină puternică. După ce a făcut câteva viraje, a luat-o spre frontiera austriacă”. (sursa: *** – ”Un aeroplan străin în Vâlcea”, în ”Universul”, nr. 11/13.01.1913, pg. 2)
”Un nou aeroplan deasupra fortificațiilor de la Focșani. Soldații români trag asupra lui.
Focșani, 13 Ianuarie. – La orele 8.20 a trecut pe deasupra oraşului nostru un aeroplan prevăzut cu un puternic reflector. Ajungînd deasupra cazărmilor a făcut mai multe virajuri.
Un pluton de pionieri a tras asupra lui; pilotul a stins atunci reflectorul și a dispărut în întuneric.
Acesta e al treilea aeroplan străin care a fost văzut deasupra orașului nostru”. (sursa: *** – ”Spionajul rusesc în România”, în ”Adevărul”, nr. 8384/15.01.1913, pg. 2)
”Focşani. Aseară la orele la 8 şi 20, un aeroplan a fost zărit, evoluînd deasupra oraşului. Aeroplanul era iluminat de un puternic reflector.
Aeroplanul a făcut unele evoluţiuni deasupra căzărmilor. Un pluton, după ce a dat semnalul de coborîre, a tras mai multa salve asupra aeroplanului.
Pilotul a stins reflectorul și aeroplanul a dispărut în întuneric.
Acesta e al treilea aeroplan strein, care în scurt interval a fost zărit deasupra oraşului Focşani”. (sursa: *** – ”Aeroplanul din Focșani”, în ”Opinia”, nr. 1783/ 15.01.1913, pg. 3)
”Astă noapte străjerii din satul Păuşeşti com. Dumeşti, au văzut pe la orele 11 venind dinspre comuna Popeşti şi trecînd spre Cucuteni un aeroplan”. (sursa: *** – ”Ultimele informații”, în ”Mișcarea”, nr.12/16.01.1913, pg. 3)
”Buc. 15. Astă noapte s’a semnalat deasupra oraşului Cernăuţi un aeroplan cu un puternic reflector. Aeroplanul a făcut mai multe virajuri, luminînd anumite locuri.
Autoritățile militare au adus faptul la cunoştinţa celor în drept. Faptul produce o sensație cu atît mai mare, cu cît sub pedeapsa de moarte s’a interzis evoluările aeroplanelor deasupra Bucovinei”. (sursa: *** – ”Un aeroplan deasupra Cernăuțului”, în ”Mișcarea”, nr.12/16.01.1913, pg. 3)
”Focșani, 13 ianuarie.
La ora 8 și 20 a trecut deasupra orașului nostru un aeroplan având un reflector. Aeroplanul a făcut mai multe viraje și în urmă a dispărut”. (sursa: *** – ”Un aeroplan strein deasupra orașului Focșani”, în ”Universul” nr. 14/16.01.1913, pg. 4)
”Iași, 15. – O mare emoţie a domnit asta seară în localitate.
Pe la orele 7 jum., o vie lumină s’a zărit pe firmament. Părerea generală era că este un aeroplan care venise dinspre Rusia.
Mii de oameni se adunară în piaţa Unirei şi priveau spre această lumină care, pe cît se putea aprecia cu ochii liberi, părea a fi un aeroplan.
În cercurile militare s’a observat această apariție luminoasă cu oarecare îngrijorare.
Noi amănunte.
Iași, 16 Ianuarie. – Am anuntat aseară ivirea unui aeroplan în Iași.
În cercurile militare . domnit convingerea că a fost în adevăr un aeroplan. S’au tras şi cîteva salve de puşti asupra aeroplanului, fără însă a fi lovit, iar sublocotenentul Munteanu cu un grup de soldați, lîau urmărit in timpul nopţei până aproape de Podul Iloaei, unde, după declaraţiile sublocotenentului, pilotul a stins reflectorul și aeroplanul a dispărut în întuneric”. (sursa: Dan – ”Un nou aeroplan străin deasupra Iașilor”, în ”Adevărul”, nr. 8386/17.01.1913, pg. 2)
”(Iași – n.n.) Aseară la orele 8 un aeroplan a fost văzut virând deasupra oraşului nostru. Cum aeroplanul avea un puternic reflector, se vedea foarte distinct. O mulţime de curioşi se adunaseră pe străzi urmărind mişcările aeroplanului care venind din direcţia Prutului apucase spre partea de nord a orașului.
Aeroplanul ajungând deasupra cazărmilor a fost zărit de santinelă, care au dat alarma.
În urma ordinelor severe date de ministerul de război cu privire la aeroplanele ce vor trece graniţa noastră, dl. Locot. Dobrovici a scos imediat garda afară şi după somaţiile făcute cu felinare roşii comandă foc de salvă cu cartuşe de război asupra aeroplanului.
În acest timp dl. colonel Cernătescu comandantul regimentului, fiind înştiinţat prin telefon sosi imediat la cazarmă dînd ordin să plece două companii spre şoseaua Păcurari şi satul Leţcani.
Aeroplanul imediat ce simţi împuşcăturile mai viră câtva timp deasupra Păcurarilor stânse reflectorul şi lumina de pe aparat dispărând în direcţia Podul Iloaiei.
S’au tras un total de 800 cartuşe de război.
Înpuşcăturile acestea ce se auzeau în tot oraşul alarmase foarte mult publicul şi fel de fel de zvonuri circulau, unii susţinînd că nu era aeroplan, ci un balon, alţii că nu era de cît Venus etc.
Într’o convorbire avută cu un personaj militar, acesta ne-a declarat că apariţia atit de deasă în timpul din urmă a unor aeroplane în ţara noastră, e foarte explicabilă în înprejurările actuale atît de grave.
Ziarele ruseşti colportează tot felul de ştiri senzaţionale, relative la mişcările armatei române, ştiri unele mai fanteziste decît altele.
Se ’nţelege că autorităţile militare ruseşti vor se controleze acesturi zvonuri şi nu pot avea o altă cale mai bună, decît aeroplanul.
Tot aseară au fost trimise ministerului de război, telegrama din Botoşani, Dolhasca şi Hârlău prin care se anunţă de cătră autorităţi apariţia deasupra acestor oraşe a unor aeroplane”. (sursa: *** – ”Un aeroplan deasupra Iașului”, în ”Mișcarea”, nr. 13/17.01.1913, pg. 3)
”Rusia spionează terenul Bucovinei, urmărind operaţiile militare austriace. Aeroplanul se observă în nenumărate rînduri asupra Cernăuţului. Măsurile guvernului austriac.
Cernăuţi 15 Ianuarie. – Serviciul de spionaj al Rusiei întreprins în Bucovina, se face acuma mai semnificativ ca oricînd. Toate punctele de frontieră dintre Rusia şi Bucovina sunt spionate în mod intensiv de diferiţi spioni, cari mişună pe aici cu sutele, şi toate măsurile de prevedere luate de guvernul austriac, n’au fost în stare să împiedice pînă acum acţiunea acestora. Ceva mai mult, acest serviciu de spionagiu, organizat cu atîta rafinament în Bucovina, a luat în ultimul timp, dimensiuni colosale, prin aceea că ruşii nu se mulţumesc numai cu rapoartele spionilor lor, făcute din diferite oraşe ale Bucovinei şi Galiţiei, ci ei acum se servesc în acţiunea lor criminală şi de aparate aeronautice. În ultimul timp, mai cu seamă, aceste manifestări au devenit foarte intensive. Aproape în fiecare seară între orele 6-7 se observă asupra oraşului Cernăuţi şi a diferitelor alte localităţi ale Bucovinei un aeroplan misterios iluminat cu un puternic reflector, care face virajuri destul de interesante. Părerea unanimă este, că acest aeroplan urmăreşte de aproape operaţiile militare de la noi.
În momentul cînd vă scriu aceste rînduri, în piaţa principală din localitate s’au adunat mii de curioşi, cari urmăresc mişcările aparatului care e în plină activitate. El apare şi dispare la intervale mici în diferite regiuni ale oraşului.
Am admirat şi eu fenomenul care se află la o înălţime de 3-400 metri, presentîndu-se ochiului în mărimea unui soare care sclipeşte scînteetor.
Repetarea continuă a acestui eveniment a produs asupra populaţiei îngrijorare, de altfel destul de explicabilă. Fiecare se întreabă, cam ce măsuri va lua guvernul austriac pentru împedicarea acestor spionări în detrimentul Austriei.
Nu e vorbă, zilele acestea guvernul a interzis cu asprime circularea aeroplanelor pe zona Bucovinei, publicînd în toate ziarele comunicate în această privinţă şi declarînd că în caz de nesupunere, va recurge la puterea tunului.
Cu toate aceste însă, vedem cum aproape zilnic, un aeroplan, incontestabil de provenienţă rusă, apare asupra Cernăuţului, continuindu-şi înainte fără teamă acţiunea de spionagiu. Rămîne acum de văzut dacă autorităţile noastre, pentru a pedepsi pe contravenient, vor recurge la puterea tunului.
Deocamdată populaţia e vădit indignată şi comentează cu aprindere evenimentul.
Se vorbeşte – în cercuri bine informate de altfel – că în curînd se va aduce în localitate an aeroplan al armatei austriace, care să servească viragiile misteriosului reflector şi eventual a-l declara… arestat!
La orele 7 jum. seara, reflectorul a dispărut de pe orizont”. (sursa: Gama – ”Un aeroplan rus deasupra Cernăuțiului”, în ”Opinia”, nr. 1785/17.01.1913, pg. 2)
”(Iași – n.n.) Aseară, pe la orele 7 jumătate, o lumină vie s’a putut zări, strălucind pe firmament.
Cu iuţeala fulgerului se răspîndi vestea că e un aeroplan, care evoluiază deasupra căzărmilor, veste ce a produs o adîncă emoţie.
În piaţa Unirei, sute de oameni se adunară şi urmăriră lumina misterioasă.
Părerile erau împărţite. Unii credeau că e o planetă, cei mai mulţi însă aveau convingerea că era un aeroplan.
Această din urmă părere o împărtăşiră şi cercurile militare.
Şi în conformitate cu ordinul ministrului de războiu, s’a tras salve asupra aeroplanului, fără însă a-l nimeri.
În acelaşi timp, d. sublocotenent Munteanu, însoţit de cîţiva oameni, primi ordinul de a urmări aeroplanul.
Ordinul fu executat şi d. sublocotenent urmări în automobil aeroplanul pînă aproape de Podul Iloaie.
Aci pilotul stinse reflectorul şi aeroplanul dispăru în întuneric”. (sursa: *** – ”Un aeroplan deasupra Iașului” ”, în ”Opinia”, nr. 1785/17.01.1913, pg. 3)
”Am amintit, că la Focşani şi Galaţi au fost observate aeroplane streine, despre cari s-a constatat acum, că veneau din Rusia. Ele urmau drumul Hanul Conachi, Galaţi, Nămăloasa, Focşani. Se presupune, că scopul vizitelor acestor aeroplane ruseşti a fost, ca să afle mişcarea militară, ce se face, în România, pe linia întărită Focşani – Nămăloasa – Galaţi. În urma acestui fapt, la cazarma din Focşani s-a organizat un post de gardă, având consemnul de a observa aeroplanele ce apar în cursul nopţii şi fac virajuri deasupra oraşului şi mai cu seamă deasupra cazărmei. La acest post se găsesc felinare şi fanioane convenţionale, prin care se somează aviatorii să ateriseze, iar în caz de refuz soldaţii vor trage focuri de salve asupra aeroplanului.
Un aeroplan venind dinspre Rusia şi având un reflector puternic a fost observat alaltaseară, asupra oraşului Iaşi. Aproape 15 minute aeroplanul a a făcut viragii deasupra oraşului, îndreptându-se apoi spre căsărmi. Trupele eşind în curte, din ordin superior, s-au dat cuvenitele semnale de coborâre. Nerăspunzând la somaţie, atât din curtea cazărmei batalionului 4 vânători, cât şi din cea a reg. Ştefan cel Mare, s-au tras câte două salve asupra aeroplanului. După prima salvă pilotul a stins luminile şi a dispărut luând direcţia înspre Miroslava”. (sursa: *** – ”Spionaj”, în ”Gazeta Transilvaniei”, nr. 14/18.01.1913, pg. 2)
16-31 ianuarie 1913 În continuare, enumerăm semnalările aeroplanului spion cu reflector din presa vremii, corespunzând intervalului temporal menționat:
”Alaltă noapte s’a observat deasupra oraşului Cernăuţi un aeroplan cu un puternic reflector. Aeroplanul a făcut mai multe virajuri, luminând anumite locuri. Autorităţile militare au adus faptul la cunoştinţa celor în drept. Faptul produce o sensaţie cu atât mai mare, cu cât sub pedeapsă de moarte s-au interzis evoluările aeroplanelor deasupra Bucovinei”. (sursa: *** – ”Un aeroplan deasupra Cernăuțului”, în ”Gazeta Transilvaniei”, nr. 14/18.01.1913, pg. 3)
”Vaslui, 18 Ian. – Aseară la orele 8.20 a apărat şi planat deasupra oraşului un punct luminos care luase direcţiunea dela est la vest dispărind la orele 9 şi jumătate. Prin comunicaţii transmise din comună în comună s’a stabilit, că punctul luminos a evoluat pînă la marginea judeţului, la Pungeşti unde i s’a perdut urma.
La orele 11 noaptea însă, punctul plutitor de lumină a reapărut din nou luînd de astădată o direcţie opusă celei dinainte, planînd spre Huşi.
Se crede că e vorba de un aeroplan, luminat cu reflector, venit să spioneze”. (sursa: *** – ”Alt aeroplan strein deasupra orașului Vaslui”, în ”Adevărul”, nr. 8388/ 19.01.1913, pg. 4)
”De când atmosfera Europei este așa de încărcată, ne vin aproape zilnic știri că aeroplane rusești brăzdează cerul nostru. Fără îndoială că aceste știri sunt alarmante, știut fiind că aceste sboruri nu sunt decât recunoașteri rusești pe terenul pe care ei socotesc că vor opera. Vizitele acestea însă se fac de câtva timp noaptea, căci aeroplane cu puternice reflectoare s’au observat deasupra Focșanilor și Brăilei.
Acești oaspeți nocturni și nepoftiți nu sunt altceva decât baloane dirijabile rusești, nici de cum aeroplane.
În adevăr, aeroplanele nu au ajuns până acum la acea perfecțiune de a umbla noaptea ca și ziua. Dacă ziua aeroplanul este un mijloc neprețuit pentru recunoașteri, în schimb noaptea valoarea lui se reduce la zero. Aceasta pentru motivul că partea cea mai grea din conducerea unui aeroplan este aterisarea, care cu siguranță duce la o catastrofă, când pilotul nu vede terenul sub el, mai ales în cazul unei opriri a motorului. Dacă orientarea în timpul nopței s’ar putea face cu busola, în schimb nu s’ar putea vedea nimic de sus fiindcă pe un aeroplan nu se poate lua de cât cel mult un reflector de automobil. E o nebunie să se pornească cu un aeroplan noaptea, în special în terenuri necunoscute, pentrucă ar fi cu siguranță condamnat la distrugere.
Nu tot acelaș lucru se întâmplă cu dirijabilele. Forța de susținere a acestor aparate este egală cu volumul de aer deslocuit de balon, care în timpurile din urmă a ajuns la 25-30 de mii m.c. Motoarele la baloanele dirijabile nu servesc de cât la imprimarea vitezei, pentru a merge în direcția voită și a nu fi la capriciul vântului. Având un volum atât de mare, forța ascensională este tot atât de mare și greutatea utilă (pulbere, proectile, reflectoare, etc.) a întrecut la unele cantitatea de 10.000 kgr.
Prin urmare un reflector puternic, ca acel despre care se vorbește că lumina Focșanii nu poate fi luat decât de un balon dirijabil, știut fiind că lumina unui bun reflector trebuie să fie dată de un dinam puternic mișcat de un motor puternic, care, la un loc reprezintă o greutate imposibil de urcat de un aeroplan.
La aceasta se adaogă și faptul că balonul dirijabil nu prezintă la aterisare inconvenientele aeroplanului, de oare ce chiar în cazul oprirei motorului, balonul poate sta în aer, până la ziuă când își alege locul de oprire.
De altfel oaspeți de aceștia nocturni au, neliniștit și pe alții. Deasupra Parisului au venit de câteva ori noaptea dirijabile germane sistem Zeppelin, ceeace a dat naștere în presa franceză la o mulțime de comentarii. Foarte mulți cunoscători în materie au atras atenția guvernului francez spre a da atenția cuvenită dirijabilelor singurele în măsură a putea fi întrebuințate noaptea când valul aeroplanului este 0.
Anglia de asemeni a primit în luna Noembrie 1912 vizita unui dirijabil german, care cu luminele stinse a traversat Marea Britanie ceeace a dat naștere la vii comentarii în parada engleză.
Oaspeții noștri nocturni ar putea fi două din dirijabilele rusești care actualmente sunt în Basarabia.
Dată însă fiind direcția N. V. în care se spune că lumina a dispărut, pare foarte verosimilă părerea d-lui V. Anestin că ar fi planeta Venus, care a fost confundată cu un reflector”. (sursa: Locot. G. Negrescu, ofițer aviator – ”Aeroplanele rusești”, în ”Universul”, nr. 17/19.01.1913, pg. 3)
”T.-Severin, 18 ianuarie
Un aeroplan, venind din Serbia și având un puternic reflector, a virat astă-noapte d’asupra orașului nostru.
Vaslui, 18 Ianuarie
Aseară, la 8.20, a apărut d’asupra orașului un corp luminos cu direcția de la Est la Vest. El a dispărut la ora 9 jum., iar la 11 a reapărut în direcția contrarie, spre Huși.
Se crede că era un aeroplan străin, prevăzut cu un reflector”. (sursa: *** – ”Aeroplanele streine își continuă spionajul în țară”, în ”Universul”, nr.18/ 20.01.1913, pg. 4)
”Alaltăseară, pe la 8 oare şi jum., publicul oraşului Roşiori de-Vede a observat asupra oraşului un aeroplan strein, prevăzut cu un puternic reflector. Aeroplanul venea dinspre Sud-est şi a dispărut foarte repede, luând direcţia spre Craiova”. (sursa: *** – ”Știri diverse”, în ”Gazeta Transilvaniei”, nr. 17/22.01.1913, pg. 3)