Tăblițele ”de la Sinaia”
Depozitul de la Antichități Anumite rețineri justificate, dar și dificultăți tehnice în prezent depășite, ne-au oprit să prezentăm public planșele foto ale corpusului Tăblițelor ”de la Sinaia”.
O facem acum, începând cu cele de la Muzeul de Antichități, realizate de dl. Cătălin Nicolae, de la Fototeca IAB. 4,87 gigabiți, fără watermark (știți cum e și cine sunt ăia de-și scriu numele pe garduri, nu?), fără mecle și dejte (îi știți și pe anonimii care se folosesc de aceste artefacte ca să-și facă personal branding!), fără rezoluții microscopice, supărătoare la ochi și inutile studiului.
Inițiativa noastră este și un efort de a demonta zvonistica perversă care acuză gratuit unele instituții de ”ocultare” și alte năzdrăvănii. Ironic, dar complet previzibil, chiar trompetele stridente ale acestor neadevăruri restricționează accesul la documente care ar limpezi multe neclarități. Cui prodest? Quid prodest?
Pentru indexare am folosit numerotarea Romalo, urmată de nr. de inventar IAB. Formula pur convențională și nefericită ”Măn. Sinaia Inv. __” nu trebuie înțeleasă ca o dovadă sau ”recunoaștere” a provenienței:
În lucrarea sa, Dan Romalo menționează un corpus de artefacte metalice depozitat la MNA, despre care afirmă că la nivelul anilor ʼ40 ar fi numărat sute de piese. Cu toate acestea, el oferă fotografii doar pentru 71 obiecte individuale (72 cu plc. 134, căreia nu-i dă un număr de ordine):
Legenda: cu roșu, plăcile ilustrate de Dan Romalo și neidentificate în prezent în depozitul MNA/IAB; cu verde, ilustrate de Romalo și identificate în prezent în depozitul MNA/IAB; cu negru, numerele de inventar MNA/IAB; cu albastru, plăci intrate recent în circuit, necunoscute anterior și identificate în prezent în depozitul MNA/IAB; †Placa 062, indicată ca prezentă de Romalo, nu se regăsește în inv. MNA/IAB 1-37, ceea ce ne face să credem că este mai degrabă o eroare de redactare sau tipar; ↑Placă necunoscută de Romalo. Este o dublură a plc. 113 de la Sinaia; Am urmat enumerarea Răzvan Anghel; ‡Romalo oferă fotografia acestei plăci fără a-i atribui un număr. Am urmat enumerarea Anghel (plc. 134).
Istoria ”regăsirii” lor fizice este complicată și incompletă. Pentru moment, să spunem doar că la nivelul anului 2021, luna octombrie, se identificaseră 44 bucăți. Pe măsură ce inventarul se sistematizează, se vor mai găsi cu siguranță și altele.
Piesele de la MNA/IAB au primit o numerotare convențională, diferită de cea operată de Romalo. Înainte de hiclenire, a avut și bătrânul inginer contribuția lui, care ar fi meritat onorată.
În schimb, de neînțeles este denumirea seriei: ”Mănăstirea Sinaia Inv. _” Impresionistă și complet inadecvată, această alegere (care lasă impresia falsă a unei recunoașteri implicite) dă apă la moară dacomanilor care-și văd himerele ”atestate oficial”. Mai în glumă, mai în serios, dacă le recunoașteți luate de-acolo, dați-le-napoi, că au muzeul lor la mănăstire. Funcțional, nu doar în scripte fals nostalgice.
Fotografiile individuale (avers și revers) ale ansamblului plumburilor ”de la Sinaia” ne-au fost puse la dispoziție de personalul Institutului Pârvan, în urma unei banale cereri, într-un interval mai scurt decât termenul legal. Dacă asta înseamnă pentru unii ocultare, poate ar trebui să-și actualizeze dicționarul. Sau, și mai bine, să se caute la cap! Ele au fost realizate de Cătălin Nicolae, responsabil cu Fototeca IAB.
Pe reversul unor piese apar detalii interesante, complet ignorate (pentru că nici nu era cunoscută existența lor). Prezentăm pentru exemplificare placa 039:
În ceea ce privește setul de poze, lipsesc cadrele luate din profil (o scăpare sau poate există și nu le-am primit noi). Ele pot oferi detalii despre procesul de turnare. De exemplu, placa dreptunghiulară de la Sinaia (prezentată mai jos în copia de la SANIC) prezintă o curbură de turnare care exclude contribuția unui tipograf. De ce? Pentru că inclusiv manualele meseriei acoperă și atrag atenția asupra acestei erori de începător. Face parte din ABC-ul meseriei:
Printre piesele identificate de personalul MNA/IAB se găsesc 7 (șapte) medalii inedite, numerotate R(rotundă)1-7. R4 și R7 au fost publicate de Daniel Spânu (2021) și R1, R3-7 de subsemnatul (2021; într-un cadru fără pretenții științifice).
Considerăm că piesa R2 (dublură completă a medaliei din Muzeul mănăstirii Sinaia) poate aduce lămuriri despre cum au ajuns cele două plumburi la mănăstire. Mai ales că în Fototeca Institutului Pârvan s-a găsit și un cadru fotografic pe sticlă de la începutul secolului XX înfățișând placa dreptunghiulară de la Sinaia:
Institutul de Arheologie ”Vasile Pârvan” al Academiei Române își are sediul în Henri Coandă 11 (Casa Macca). Dacă sunteți prin zonă, merită să aruncați un ochi din stradă. Este un exemplu frapant al disprețului statului român pentru monumentele istorice, de arhitectură și de artă. Și pentru siguranța persoanelor, pentru că dacă-i prinde pe oamenii ăia un cutremur în timpul programului…
Tăblița unuzece de la Severeanu Placa de ”plumb turnat” pe care o expunem face parte din corpusul așa-numitelor Tăblițe ”de la Sinaia” (o indicație de origine falsă, ajungem și acolo…). În prezent se află în patrimoniul Colecției Maria și dr. Severeanu (pendintă de Muzeul Municipiului București), sub nr. de inventar general 19096:
În dubioasa numerotare a lui Dan Romalo (iluzionistul a populat capetele listei, lăsând centrul descoperit; astfel se face că prezintă 70 și ceva de piese și numerotează peste 130) este indexată cu numărul 110. A fost publicată inițial în anul 1982 de M. Gramatopol (”Dacia antiqua”), sub eticheta de ”placă de plumb apocrifă”. De existența ei ”tăblițologii” știau ceva mai devreme și insistau că ar fi fost mai multe (Cornelia Velcescu).
Prin intermediul prof. Eugen Stoicovici (†) din Cluj, Gramatopol a realizat și o analiză chimică, deși nu este foarte clar ce parametri au fost avuți în vedere. Pe revers se observă locul de unde s-a ”rașchetat” o probă, dar referențierea nu este sigură (la fel de bine putea fi vorba de analizele intermediate de regretatul arheolog Dinu V. Rosetti în Germania). Se amintește un strat neuniform de litargă (PbO) cu grosimea medie de 45 μm, format natural, ceea ce indică o piesă relativ modernă.
În ceea ce ne privește, am identificat modele de solidificare identice cu plăcile de la Muzeul Național de Antichități și credem că avem de a face cu același tip de aliaj de plumb din care acestea din urmă au fost turnate. (Pentru diferența dintre plumbul moale și plumbul întărit vezi Ionescu Gh. – ”Tipografia Episcopiei dela Râmnicu-Vâlcea”, în ”Revista pentru Istorie, Archeologie și Filologie”, vol. X/1909, pg. 329.) În ultimă instanță, doar analizele comparate pot lămuri situația.
Ceea ce este surprinzător este că pe revers, în partea superior-centrală, pare a exista o însemnare făcută cu tuș, foarte ștearsă, care ar putea conține informații asupra provenienței piesei. În prezent există procedee multispectrale nedistructive de recompunere a inscrisurilor alterate. 222 euro la cursul zilei, atât costă la I.N.E.C. expertiza care ar putea face diferența.
Arheologul dr. Vasile Octavian Opriș a avut amabilitatea să ne răspundă, în două rânduri, la câteva întrebări: ”Este singura placă de plumb cu inscripții aflată în colecție și nu se cunosc date asupra provenienței”. Ulterior, a rafinat răspunsul: ”În colecțiile MMB piesa este singulară printre obiectele de acest tip conform Registrului General Invetar (s.n.)”.
Fotografiile au fost realizate de personalul de specialitate și aparțin Muzeului Municipiului București. Faptul că vi le putem prezenta în premieră se datorează tot dlui. Opriș, căruia-i mulțumim și cu această ocazie. Reiterăm poziția noastră conform căreia ”ocultările” invocate de diverși aflători în treabă sunt masca sub care acești cerșetori de atenție își ascund propria lene și incurie. Totul dublat de un nemăsurat tupeu.
***