J. B.Teoria conspirației Z001

Teoriile conspirației sunt o industrie cu doi câștigători neți și un mare perdant, publicul.

În ordinea numerelor de pe tricou, marii câștigători sunt conspiratorii reali (există și de-ăștia1!), care-și pot vedea liniștiți de treabă în timp ce publicul vânează surogate și cai verzi pe pereți, mândru nevoie mare de ”adevărurile tulburătoare” pe care tocmai le-a aflat.

Apoi sunt apostolii conspirației, majoritatea cinici desăvârșiți, care-și psalmodiază cântecul de sirenă, amăgitor, strict pentru bani și faimă efemeră. Cât despre publicul larg, acesta pare a crede că marile taine ale lumii și societății sunt cunoscute de niște flaușați guralivi, dornici de a le împărtăși la grămadă, oricând și mai ales fără consecințe. Știindu-se această tendință spre credulitate, în timpurile moderne, teoria conspirației a fost atent planificată și dirijată pentru a oferi o mulțime de piste false, pe placul și pe măsura oricui. ”Tailored” ar zice englezul. [De reținut: condiția sine qua non a succesului oricărei conspirații reale este secretul desăvârșit. În lipsa lui nu mai vorbim de conspirație, ci de orice altceva; eventual de bambilici].

Am folosit cuvântul ”cinism”. Dacă tot au ridicat unii din sprâncene, să exemplificăm:

        • Un fost țâțolog/curolog s-a autodescoperit ca autor de gen. Sub semnătura lui apar producții la foc automat. Atât de multe și la un interval atât de scurt, încât nici dacă ziua ar avea 100 de ore, n-ar putea completa norma. Interesant este însă altceva: bibliografia sa se bazează exclusiv pe site-uri dubioase din România și wikipedia. Asemenea bătaie de joc fățișă față de cititori mai rar (mai ales că omul consemnează milimetric halucinantele trimiteri bibliografice). Și totuși oamenii cumpără, fiind lipsiți de repere autentice și crezând că așa se documentează/ scrie o carte;
        • Altul, fost securache mărunt și actual jurist nepracticant, executiv într-o organizație ”pentru Studierea…” și-a transformat pagina de FB într-o veritabilă colecție de fake-news. Omul are o asemenea acuratețe în reperarea și distrubuirea ”gunoiului virtual”, încât și dacă postează un citat, acesta este fie redat greșit, fie greșit atribuit. Vorbim despre un prostovan? Dimpotrivă, omul e bine mobilat la tărtăcuță: practică marketing-ul prin metoda ciurului. Genul său de conținut alungă orice om dotat cu un minim discernământ; în schimb este un veritabil borcan cu miere pentru naivii extremi. Cărora, ați ghicit!, le vinde ceva complet inutil pe bani foarte, foarte mulți. OZN-urile și medicina ”alternativă” sunt inseparabile de teoria conspirației. Pentru că, urmează mantra: complexul militar-industrial și Big Pharma.

Am amintit două cazuri dintre numeroase altele. Ele au în comun ancora Fake-News și site-urile de acest fel. Vă facem atenți la ceva: urmăriți cum în momente cheie (campanii electorale, dar nu numai) aceste site-uri se reprofilează, parcă dirijate, pe subiecte politice și propagandă neagră. Orice om de bună credință ar înțelege multe din asta! Și nu ne credeți pe cuvânt, pândiți momentul și verificați. Chiar și retroactiv. Pentru noi este celebru un fost comandant de penitenciar, transformat ad-hoc în cel mai mare expert român în sculpturi megalitice, care insera printre fotografii cu pietroaie (exclusiv furate de la alții!), o poză cu… chiloții Elenei Udrea.

Să vorbim și despre public, care de altfel este victima ideală. O victimă care nu numai că-i place ipostaza de victimă, dar își și eroizează călăii. Aici este un cerc vicios. Într-o societate normală, autoritatea într-un domeniu se raportează la expertiză, nu la popularitate. La noi este fix pe dos: ca să devii autoritate într-un domeniu trebuie să fii popular, iar pentru a fi popular trebuie să-i faci publicului pe plac. Adică să-i spui ce vrea să audă. În aceste cazuri documentarea (proces costisitor și de durată) este abandonată în favoarea abordării creative: ce visezi noaptea devine fapt a doua zi, minți porcește că oricum nimeni nu te întreabă de sănătate, contorsionezi la limita de rupere și puținul concret pe care-ți construiești aberațiile și tot așa.

Un personaj celebru prin media tabloidă povestește aventurile lui ozenistice din Munții Buzăului. Am demonstrat punctual (inclusiv cu documente olografe) fracturile logice și erorile de redare ale cazurilor (două) în speță. Cu toate acestea, un mare ufolog român, președinte de asociație ufologică română, preia aceste ”cazuri” într-una dintre carțile sale. Consecutiv, așa-zisul martor lasă să se înțeleagă într-un articol de pe blogul propriu că expertul ufolog X îl confirmă. Ce să mai înțeleagă publicul? ”Cunoscutul ufolog” nu a făcut însă nicio investigație, doar a preluat ad literam, din scurt, spusele ”martorului”, bazându-se pe ”cuvântul de pionier” al unui om pe care-l văzuse de două-trei ori în viață. ”Cazuri” de acest fel sunt cu miile, iar abordarea este operaționalizată pe toate nivelurile.

 

False or true

Notă: 1Anghel Rugină (†) la ”Marius Tucă Show”: ”Măi, băieţi… Pe oamenii ăştia nu-i cunoaşte nimeni… Adică nimeni dintre «muritorii de rând»! […] Trebuie să înţelegeţi că adevăraţii bogaţi ai lumii nu apar în nici un top, al niciunei reviste… Se bucură de anonimat pentru ca astfel să aibă libertate deplină de mişcare. Doar un număr limitat de persoane, alese pe sprânceană, cunoaşte identitatea unora dintre ei, alte persoane «alese», cunosc pe altele, şi tot aşa. Nimeni nu poate pune toate piesele acestui puzzle împreună… Nici măcar preşedinţii marilor state ale lumii. Directivele ajung la ei prin interpuşi”.