În articolul ”Sfinxii din Carpați”, sculptorului Constantin Iordache face o interesantă afirmație:
”Referindu-ne din nou la Sfinxul din Bucegi, se remarcă urmele unei inscripţii pe obrazul stâng la circa 5 metri înălţime, inscripţia se poate distinge şi pe ilustratele C.P.S. Editura Meridiane – Bucureşti, seria 8997 şi I.P. Sibiu, Foto A. Iancu. Săpătura inscripţiei traco-dacică-arhaică apare contemporană cioplirii monumentului, iar regularitatea scrisului precizează intervenţia umană. Inscripţia corespunde unei formule sacre – ce se referă la meditaţie – şi e repetată pe numeroase piese arheologice, considerate până în prezent enigme”1.
Articolul vine însoțit de o ilustrație, o schiță în care figurează misterioasa scriere:
În catalogului Expoziției aceluiaș sculptor, deschisă în perioada mai-iunie 1974 la Galeriile de artă Amfora din București, găsim un desen purtând mențiunea ”Sfinxul din Bucegi (Zeul Zamolxe)”. Remarcăm inscripția de pe obrazul Sfinxului:
Ochiul atent distinge variațiile, produse la mai puțin de șase luni de zile (E care devine F, apar cele două caractere care continuă inscripția – triunghiul punctat și semiluna). Dar ne aflăm în plină eroare: variațiile n-au nicio importanță, de vreme ce ne aflăm pe tărâmul fanteziei pure.
Excelent cunoscător al Bucegilor și pasionat de megaliți, prietenul nostru Vladimir Manoliu-Furnică observase și el așa-zisa scriere de pe obrazul Sfinxului, cu mult înaintea stimabililor:
Însă observații atente, în diferite momente ale zilei și sub iluminări diferite, i-au confirmat ceea ce a numit ”o simplă iluzie optică”. La rândul nostru suntem de aceeași părere:
Inscripția (care nu există!) a fost ”descifrată” de Tudor Diaconu, care identifică și două cifre: 1 și 7. Cifre arabe. Fără comentarii!
Mai mult, ca să fie treaba-treabă, pe frontispiciul efemerei publicații ”OMU”, Diaconu plasează o altă grafică a lui Constantin Iordache, cu Sfinxul și alte inscripții, nu numai total diferite de primele, dar cel puțin una plasată de autor cu altă ocazie2 la… (vârful) Omu:
Grafica o găsim aidoma în catalogul expozițional numit generic ”Sculptură” (nedatat):
Avem un prieten care ne acuză de ireverență față de diverși, care cumva ar trebui respectați sau așa ceva. Păi cum Dumnezeu și Maica Domnului să-i iei în serios pe măscăricii ăștia?
Notă: 1Constantin Iordache – ”Sfinxii din Carpați”, în ”Scânteia tineretului”, nr. 7668/ 16.01.1974, pg. 2; 2Tudor Diaconu – ”Scrierea hieratică și OMU”, în revista ”Omu”, nr. 3), vezi.
-
13.02.2015
-
21.06.2022